вівторок, 1 лютого 2022 р.

Виробниче навчання для здобувачів освіти групи №31, 32.

Тема уроку:  Виконання операцій з ремонту екскаваторів.

1. Призначення екскаватора.

Екскаватор ЕО-2621 призначений для механізації земляних і навантажувальних робіт. Він оснащується одночасно екскаваторним і бульдозерним устаткуванням. Може працювати зі зворотною або прямою лопатою, бульдозером, грейфером, крановою підвіскою, зворотною лопатою зі зміщеною віссю копання, ковшем підвищеної місткості й вилами. При роботі з екскаваторним устаткуванням бульдозерний відвал не демонтується, тому що, крім свого основного призначення, він забезпечує стійкість екскаватора. Маневреність екскаватора дає можливість використовувати його на розсереджених малооб’ємних об'єктах, а невеликі габаритні розміри - у стиснутих умовах.

Екскаватор ЕО-2621. 

Складається: з 1– базового трактора, екскаваторного обладнання – 2, вантажного обладнання – 3.


Навантажувальне обладнання екскаватора ЕО-2621.

До складу обладнання входить: портал - 1,2, стріла-3, перехідні ланки-4,5, тяги стрілові-6, тяги ковшові-7, важіль-8, змінний інструмент-9, гідроциліндри стрілові-10, циліндри ковшові-11, трубки та рукави високого тиску-12.


Екскаваторне обладнання екскаватора ЕО-2621.

 До складу екскаваторного обладнання входить: рама-1, поворотна опора-2, гідроциліндри цапфові-3, аутригери-4, гідроциліндри управління аутригерами-5, стріла-6, гідроциліндр управління стрілою-7, рукоять-8, гідроциліндр управління рукояттю-9, важелі-10, тяга-11, змінний інструмент-12,  гідроциліндр управління змінним інструментом-13, гідробак-14, ящик акумуляторний-15, розподільник управління органами-16, шестерний насос-17, трубки і рукава високого тиску-18.

Екскаватором можна виконувати такі роботи:

  • рити невеликі котловани, ями й траншеї (ковшем зворотної лопати);
  • розробляти дрібні вибої, зводити невеликі насипи, робити навантаження (ковшем прямої лопати);
  • виконувати вантажно-розвантажувальні й монтажні роботи (крановою підвіскою);
  • робити легкі зачисні роботи й навантаження матеріалів з малою об'ємною масою (ковшем підвищеної місткості);
  • засипати траншеї, згрібати будівельне сміття, очищати дороги від снігу (бульдозером).

Зворотної й прямою лопатами виконують грунтові роботи в ґрунтах I-III категорій. Бульдозерне устаткування використовують на зачищенні ґрунтів I-II категорій.

Робота екскаватора в мерзлих ґрунтах і ґрунтах вище III категорії можлива тільки після попереднього розпушування.

2. Технічні характеристики.

Тип екскаватора - одноковшовий універсальний неповноповоротний на пневмоколісному ходу.

Номінальна потужність двигуна, квт (л. с.) - 44+3(60+5)

Швидкість пересування, м/с (км/ч) - 0,58-5,3(2,1-19,0)

Довжина в транспортному положенні, м - 6,48±0,1

Ширина, м - 2,2±0,05

Висота в транспортному положенні, м, не більше - 3,8

База екскаватора, м - 2,45

Колія передніх коліс, м - 1,46+0,1

Колія задніх коліс, м - 1,55+0,1

Тиск у шннах передніх коліс, Мпа (кгс/см2) - 0,17—0,18 (1,7-1,8)

Тиск у шинах задніх коліс, МПа (кгс/см2) - 0,19—0 2 (1,9-2,0)

Кут повороту робочого устаткування (у плані), рад (…°) - 2,8-0,14 (160-8)

Робочий тиск у гідросистемі, МПа (кгс/см2) - 10+0.5 й 7,5+0.5(100+5 й 75+5)

Номінальна місткість бака робочої жидкости, дм3 - 100

Конструктивна маса, кг - 5600+150

Робоча маса, кг - 5850±150

3. Будова екскаватора.

Екскаватор монтується на базі колісного трактора 4 (Рис. 1.), до якого кріпляться обв'язувальна рама 17 і дишель бульдозера, призначені для розвантаження остова трактора й навішення робочого устаткування. В обв'язувальній рамі установлена поворотна колонка 14 з ланцюговим механізмом повороту. Для підвищення стійкості екскаватора в роботі до рами прикріплені опорні башмаки 13 із приводом від гідроциліндрів 15.

Рис. 1. Загальний вигляд екскаватора ЕО-2621.

4. Остов трактора.

Остов — це несуча частина трактора, до якої кріпляться всі його агрегати і яка приймає на себе всі діючі на трактор зусилля. За конструкцією остов може бути напіврамним або рамним. Напіврамний остов колісного трактора (рис. 2 б) — це об'єднана конструкція окремих корпусів трансмісії і балок напіврами. Складається з литого корпусу (або корпусів), в якому розміщені механізми трансмісії (коробка передач, головна передача і диференціал) і двох брусів, з'єднаних в передній частині поперечним брусом. Поздовжні та поперечний бруси утворюють напівраму, на якій кріпиться двигун, радіатор, передня вісь або передній ведучий міст. Напіврамний остов застосовується на універсально-просапних тракторах ЮМЗ, МТЗ та інших. Рамний остов колісного трактора (рис. 2., а) являє собою клепану або зварну раму із стального прокату, на якій кріпляться всі агрегати. Складається з двох напіврам, з'єднаних шарнірно, а між собою — подвійним шарніром, що дозволяє напіврамам повертатися підносно одна одної в горизонтальній площині на ±30°, у вертикальній — на ±18°. Вертикальний шарнір призначений для повороту трактора шляхом "зламу" двох напіврам, а горизонтальний.— для пристосування ходової частини до рельєфу дороги, завдяки чому рама не навантажується крутними зусиллями при русі трактора по нерівній дорозі. До напіврам кріпляться ведучі мости. Рамний остов застосовується на тракторах типу Т-150К, ХТЗ-121, ХТЗ-16132, ХТЗ-16333, К-700. Рамний остов застосовується на тракторах типу Т-150, ХТЗ-150-03, ХТЗ-153Б, ХТЗ-181, ХТЗ-201, Т-4А.

Рис. 2. Ходова частина і остов колісних тракторів:

а — ходова частина і остов трактора загального призначення;б — остов просапного трактора; 1 — підвіска; 2 — передній міст; 3 — остов; 4, 7 — задні і передні колеса; 5 — задній міст; 6 — подвійний шарнір; 8 — передня балка; 9 — поздовжня балка (лонжерон); 10 — корпус зчеплення; 11 —корпус коробки передач; 12 — корпус заднього моста.

5. Колісний рушій.

Колісний рушій служить для перекочування трактора. У ролі рушія у колісних тракторів застосовують напрямні і ведучі колеса з пневматичними шинами. Такі колеса добре амортизують поштовхи та удари, чим забезпечують можливість підвищення швидкості руху трактора. Пневматичні шини, маючи значні розміри і невеликий внутрішній тиск, деформуються, внаслідок чого їх опорна поверхня збільшується. Це поліпшує зчеплення коліс з грунтом і зменшує їх буксування. Навантаження на задні і передні колеса більшості тракторів, за винятком Т-150К і К-700, розподіляється нерівномірно. Задні колеса сприймають 70...75%, передні колеса — 30...25% загальної ваги трактора.

Для зменшення витрат потужності на перекочування задні колеса, за винятком коліс тракторів типу Т-150К і К-700, мають більші діаметри і ширину, ніж передні. Внаслідок цього тиск на ґрунт зменшується, прохідність трактора поліпшується, зменшуються витрати потужності на самоперекочування, а відповідно зростає тягова потужність трактора.

Рис. 3. Колеса трактора:

а — ведуче колесо трактора МТЗ-80;б — ведене (напрямне) колесо;1 — піввісь; 2 — черв'як; 3 — вкладиш;4 — вантаж; 5 — покришка; 6 — камера;7 — обід; 8 — маточина; 9 — диск;10 — регулювальна гайка; 11 — вентиль.

Колеса, на які через трансмісію передається крутний момент від колінчастого вала двигуна, називаються ведучими (рис. 3, а). Колеса, за допомогою яких змінюють напрямок руху трактора, називають напрямними (рис. 3, б). У тракторів Т-40А, МТЗ-82, ЮМЗ-8280, Т-150К, К-700 напрямні колеса, змінюючи напрям руху трактора, одночасно і ведучі. Такі трактори мають підвищену прохідність. Для зручності класифікації колісних тракторів за ходовою частиною прийнято колісну формулу, яка складається з двох цифр, з'єднаних між собою буквою К. Перша цифра означає загальне число коліс трактора, друга — число ведучих коліс. Універсальні — це просапні трактори з чотирма колесами, з яких 2 — ведучі (позначається 4К2), а якщо у такого трактора всі колеса ведучі, то позначення буде 4К4. Передній міст трактора залежно від призначення може мати різні конструкції. Найбільше розповсюдження мають мости з регулюючою колією коліс, які встановлюються на універсально-просапних тракторах. Такий міст складається із трубчастої балки 1 (рис. 4) і двох поворотних кулаків 2, в яких розміщено осі 3 поворотних цапф 4. Трубчаста балка шарнірно з'єднана з вушками переднього бруса остова трактора. Щоб збільшити стійкість трактора при його русі і полегшити керування ним, колеса встановлюють не перпендикулярно до опорної площини, а під певними кутами:

Рис. 4. Передня вісь трактора:

а- вид спереду; б — вид зверху; 1 — трубчаста балка;2 — поворотні кулаки; 3 — осі; 4 — поворотні цапфи;

а — кут, який утворює розвал коліс (1,5...4°), необхідній для появи осьової сили Р, яка притискує маточину колеса до внутрішнього підшипника та розвантажує зовнішній підшипник переднього колеса і гайку його кріплення від осьових зусиль; b — кут поперечного нахилу осі цапфи (0...60) разом з кутом а зменшують відстань X між продовженням осі 3 цапфи і точкою дотику коліс з ґрунтом, що полегшує поворот колеса. Наявність кута |3 при повороті коліс в той чи інший бік зумовлює деяке підняття передньої осі трактора. При цьому, під дією сили тяжіння трактора, колеса прагнуть повернутися в початкове положення; у — кут поздовжнього нахилу цапфи (3...120). Таке розміщення осі збільшує стійкість коліс при прямолінійному русі трактора.

На передніх і задніх колесах тракторів різних марок застосовуються пневматичні шини, які відрізняються розмірами та внутрішнім тиском. На бічній поверхні кожної покришки позначено основні розміри; товарний знак, або назву заводу-виготівника; модель покришки; серійний номер.

Основні розміри покришки мають метричне або дюймове позначення. Наприклад: 72-665; 15,5К-38; 16,911-30. Перша цифра — ширина профілю шини, мм або дюйм; друга — посадочний діаметр шини, обід колеса, в мм або дюймах; К — умовний знак шини з радіальним напрямом ниток корду. Серійний номер шини має скорочене позначення заводу-виготівника, місяць і рік виготовлення та номер покришки. Наприклад, Д 10 03974320 розшифровується так: Д — Дніпропетровський шинний завод, 10 — жовтень, 03 — рік виготовлення покришки, потім — номер покришки. На боковинах покришок тракторних шин додатково вказується число шарів корду, знак напряму обертання, найбільше допустиме навантаження на шину, допустимий мінімальний і максимальний внутрішній тиск.

Пневматичні шини складаються з двох частин — покришки і камери.

Покришка (рис. 5.) складається із каркаса 1, подушкового шару (брекера) 2, протектора 3, двох бортів 4, дротяних кілець 5.

Каркас—основна частина покришки. Його виготовляють з кількох шарів міцного корду—особливого виду тканини із кручених ниток бавовни, віскози, капрону. У шинах які називають діагональними, нитки корду лежать під кутом одна до одної (рис. 5, б), а в радіальних шинах—паралельно (рис. 5, в). Число шарів корду в каркасі від 4 до 18 залежить від навантаження, на яке розраховується пневматична шина. Подушковий шар (брекер) 2 з гуми або гумового корду захищає каркас від поштовхів і ударівПротектор 3 призначений для зчеплення покришки з дорогою. Гума протектора міцна і стійка до стирання. Для кращого зчеплення з ґрунтом на поверхні протектора ведучих коліс виготовлено грунтозачепи.

Рис. 5. Пневматична шина:

а — загальний вигляд; б — розріз діагональної шини; в — розріз радіальної, шини; г — вентиль; д — тиск повітря в шинах; 1 — каркас; 2 — подушковнй шар (брекер); 3 — протектор; 4 — борт; 5 — дротяні кільця; 6 — ковпачок вентиля; 7—золотник; І—нормальний тиск; II—підвищений тиск; III—знижений тиск.

Борти 4 — жорсткі частини покришки, призначені для закріплення покришки на ободі колеса. Камера — це замкнута кільцева трубка з еластичної гуми товщиною 1,5.5 мм, залежно від розмірів покришки. Через вентиль, встановлений в камері, накачують (випускають) стиснуте повітря. Вентиль (рис. 5, г) складається з корпуса і золотника 7, зверху закривається ковпачком 6. Від тиску повітря в пневматичній шині залежить її довговічність. Підпружна дія пневматичної шини залежить від навантаження на неї і внутрішнього тиску повітря. Нормальний тиск — це тиск, рекомендований заводом-виготівником, забезпечує найвигіднішу деформацію шини в період роботи трактора, зменшує руйнування ниток каркасу і забезпечує добре зчеплення колеса з ґрунтом (рис. 5, д). Від підвищення тиску шина стає чутливішою до ударів і порізів на перешкодах, прискорює процес утомленості каркасу, що призводить до його передчасного розриву. При цьому погіршується зчеплення колеса з ґрунтом. Знижений тиск збільшує підпружність і деформацію шини і каркас швидко виходить з ладу, зчеплення з дорогою на твердому ґрунті погіршується. Тому, залежно від виду роботи трактора і його марки, необхідно змінювати і величину внутрішнього тиску в шинах. Підвіска з'єднує остов з колесами і пом'якшує поштовхи і удари, що виникають під час руху трактора, а також застосовується для підвищення плавності руху. Незалежна підвіска не має жорсткого зв'язку осей коліс з балкою передньої осі, тому основну силу поштовхів сприймають колеса, а не остов трактора. Пружні пристрої, пом'якшуючи поштовхи і удари, які сприймаються колесами трактора, складаються з листових ресор або амортизаційних пружин. Листова ресора 6 (рис. 6, а) виготовлена з пружних вигнутих стальних листів різних розмірів. Кінці ресори встановлюють в гумові подушки, закріплені в кронштейнах 3, приклепаних до рами трактора. Ресора за допомогою підкладок 5 і хомутів 1 закріплена до корпусу переднього моста. Хід ресори при поштовхах обмежується гумовим буфером 2. Для покращення плавності ходу трактора на підвіску переднього мосту тракторів Т-150 і К-700 встановлюють телескопічні гідравлічні амортизатори двосторонньої дії 4, які "гасять" коливання ресор при наїзді колеса на перешкоду. Їх робота заснована на тому, що при відносних переміщеннях підресорених і непідресорених мас трактора масло в амортизаторі перетікає з однієї його порожнини в іншу через невеликі отвори, внаслідок чого створюється опір, який поглинає енергію коливальних рухів. На тракторах МТЗ-80, МТЗ-82 в кронштейнах наконечників передньої осі діють циліндричні амортизаційні пружини (рис. 6, б), які внизу спираються в упорні кулькові підшипники 9, а зверху — в стінки наконечників. Для зменшення ударного навантаження при повному стискуванні пружини на вісь цапфи надівають гумовий буфер або тарілчасту пружину 10. В конструкції незалежної підвіски тракторів Т-40А встановлюють дві циліндричні пружини (рис. 6, в).

Рис. 6. Передня підвіска колісного трактора:

а — з листовою ресорою; б — з циліндричною пружиною; в — з двома циліндричними пружинами; 1 — хомут; 2 — буфер; 3 — кронштейн: 4 — амортизатор; 5 — підкладка; 6  листова ресора; 7 — подушка; 8 — пружини; 9 — підшипник; 10 — тарілчаста пружина.

6. Ремонт маточин і дисків.

Основні дефекти: погнутість, тріщини і злом, спрацювання отворів кріплення маточин і дисків та посадочних отворів під підшипники.

Відновлення коліс. Маточини напрямних і ведучих коліс тракторів з тріщинами і зломами замінюють новими. При ослабленні посадки болтів отвори розвертають під збільшений розмір болтів. Посадочні місця під підшипники і сальники в маточинах передніх коліс тракторів відновлюють вставлянням втулок. Диски коліс тракторів із зломами і тріщинами вибраковують. Допускається не більше двох тріщин між отвором під маточину і несу-міжними отворами під болти. Такі тріщини заварюють і шов зачищають. Погнуті диски вирівнюють. Ослаблення заклепок не допускається. Ослаблені заклепки зрубують, отвори розвертають і ставлять нові заклепки. Тріщини у зварних швах дисків зачищають і заварюють.

7. Ремонт пневматичних шин і камер.

Ремонт шин. Для пневматичних шин характерні такі дефекти: стирання і відшарування протектора й боковий, прориви і розшарування ниток каркаса, розрив осердя борта. Основна причина передчасного виходу із ладу шин — потрапляння на них нафтопродуктів, експлуатація з підвищеним або зниженим проти нормального тиском у шинах, перевантаження шин і неправильне або несвоєчасне встановлення та регулювання передніх коліс, а також грубе порушення правил зберігання машин без розвантаження шин.

Ремонт покришок. Під час ремонту покришок пневматичних шин виконуються такі основні операції: дефектація покришок (на придатні для відновлення і непридатні), сушіння, вирізування пошкоджених місць, зовнішнє та внутрішнє шорсткування, промазування (просочування) покришок і ремонтних матеріалів клеєм і сушіння, укладання й вулканізація ремонтних матеріалів, перевірка та обробка відремонтованих ділянок. Місцевий ремонт покришок може проводитися в будь-яких майстернях, оснащених необхідним обладнанням і матеріалом для ремонту місцевих пошкоджень. На відновний ремонт у спеціалізовані підприємства відправляють покришки із стертим протектором і місцевими пошкодженнями або без них. Вибраковують покришки з розшарованим каркасом, порваними всередині каркаса або гнилими нитками корду, просочені нафтопродуктами, з набуханням гуми і витягнутими бортами, із зломом або оголенням металевого осердя борта, з двома і більше наскрізними пошкодженнями каркаса, а також покришки коліс тракторів із стертим протектором більш як на 80%. Для ремонту шин застосовують прогумовані тканини — корд і чефер, спеціальні сорти гуми — протекторну, прошаровану, камерну, клеєву, манжети (вирізують з вибракуваних покришок), латки (із старих камер протекторів), гумовий клей і бензин.

Сушіння і підготовка до вулканізації. Перед ремонтом покришки миють теплою водою в мийних машинах або у ваннах волосяними жорсткими щітками-скребками і сушать у сушильних шафах або на вішалках над вулканізаційним обладнанням при температурі 40...60°С протягом 2 год. Потім всі пошкоджені шари гуми і нитки каркаса ви різують. Залежно від розмірів і характеру пошкодження покришки застосовують різні способи вирізування. Зовнішнє і внутрішнє шорсткування поверхонь надає обтічної форми підготовленим до ремонту ділянкам і сприяє проникненню клею. Шорсткування виконують за допомогою електродвигуна з гнучким шлангом, на кінці якого встановлені фігурні рашпілі або абразивні круги. Шорсткування проводять до утворення матової поверхні без слідів обрізування. Поверхні змащують гумовим клеєм двічі: рідкий клей з концентрацією 1 : 8 втирають жорсткою щіточкою з м'якого волосу. Навулканізовані (сирі) ремонтні матеріали змазують один раз клеєм з концентрацією 1 : 8 без втирання. Промазані поверхні сушать після накладання кожного шару при температурі 25...35°С протягом 40...50 хв у приміщенні, захищеному від пилу. Ремонтні матеріали вкладають у певній послідовності. Гумою завтовшки 2 мм перекривають краї отвору на 10...15 мм, накладають манжету або пластир і старанно прикочують роликом. Кількість шарів у манжеті повинна відповідати кількості шарів каркаса ремонтованої покришки (але не більше десяти). Напрям ниток пластира або манжети збігається з напрямом ниток першого шару каркаса покришки. На краї манжети або пластира накладають стрічку прошарованої гуми завтовшки 0,5...1 мм, яка перекриває краї на 10...15 мм. Заглиблення з боку протектора заповнюють шарами невулканізованої прожекторної гуми. Вулканізацію проводять для створення міцного монолітного з'єднання накладених матеріалів з ремонтованою покришкою. До вулканізації сира гума (тканина) містить каучук (натуральний або синтетичний), вулканізатор (частіше сірку) і добавки. Сірка і каучук у сирій гумі хімічно не зв'язані. Процес вулканізації полягає в обпресовуванні (стисканні) ремонтних матеріалів, промазаних гумовим клеєм, у нагріванні їх і витримуванні при температурі 143...145°С від 50 до 160 хв. У процесі вулканізації сірка вступає в реакцію з каучуком гумових матеріалів і ремонтованих виробів, міцно з'єднуючи їх. Після вулканізації сира гума й тканина робляться міцними, еластичними, тепло- масло- і бензостійкими. Важливо, щоб у процесі вулканізації усі шари нагрівалися одночасно і рівномірно. Спочатку вулканізують внутрішні шари покришки на секторі вулканізаційного апарата, потім зовнішні на плиті. При цьому використовують різні підкладки і пристрої для обпресовування, залежно від місця і профілю покришки. Після вулканізації пошкодженого місця всі нерівності зрізують ножем і зачищають наждачним кругом. Якість вулканізації визначають по міцності гуми, яку вимірюють спеціальним твердоміром. Спотворення форми покришки, відшарування ремонтного матеріалу в зовнішніх і внутрішніх частинах, неповна вулканізація, складки й потовщення на внутрішній поверхні покришки не допускаються.

Ремонт камер. Основні дефекти камер: проколи, розриви і пошкодження вентиля. Визначають пошкодження зовнішнім оглядом, а при потребі наповнюють камеру повітрям до тиску 0,03...0,05 МПа і занурюють у воду. Поява бульбашок вказує на місце пошкодження. Пошкоджене місце камери з рівними краями обрізують до утворення овальної форми. Поверхню камери обробляють шарошками на площі, яка виходить за краї пошкодження на 25...35 мм. З утильної камери або сирого ремонтного матеріалу вирізують латку розміром, що перекриває краї пошкодженого місця на 20...30 мм, і також обробляють її шарошкою. Як правило, пошкодження розміром до 30 мм. ремонтують сирою камерною гумою, а розміром понад 30 мм — латками з утильних камер. Поверхню камери і латки з камери двічі змазують клеєм концентрацією 1 :8 і висушують після кожного промазування протягом 25...30 хв при температурі 30...40°С. Сиру гуму змазують один ' раз. Перед накладанням латки на кромках пошкодження накладають смужку сирої прошарованої гуми завтовшки 0,9 мм і завширшки 10 мм. Потім накладають латку, прикочують роликом і вулканізують протягом 20...30 хв. Вентиль з пошкодженою різьбою, зламаним корпусом або відірваний від гумової п'ятки замінюють новим. Видаливши вентиль з камери, це місце заклеюють, як при звичайному пошкодженні, а новий вентиль встановлюють на новому місці. Відремонтовану камеру перевіряють на герметичність.

Зберігання гуми. При зберіганні покришок, камер, а також різних ремонтних матеріалів дотримуються певних правил. Приміщення, де їх зберігають, захищають від сонячних променів і яскравого світла. Гуму вкладають на дерев'яних стелажах, покришки зберігають у вертикальному положенні (окремо відремонтовані і пошкоджені). Гуму, що використовується для ремонту, перекладають прокладками з целофану або міткалю. Стелажі розміщують не ближче як за один метр від опалювальних приладів. Одночасно з гумою не можна зберігати паливо, мастильні матеріали і хімікати. 

Розбирання і складання шин. У невеликих майстернях шини встановлюють на диски і знімають монтажними лопатками або спеціальними пристроями. Перед зняттям шин викручують золотник, спускають з камери повітря і проштовхують вентиль камери всередину покришки. Використовуючи ломик пристрою із стояком та ланцюг з гаком, відривають борти покришки від обода. Відтиснувши обидва борти у заглиблення обода, колесо встановлюють на підставку пристрою і закріплюють. Якщо немає жорстко закріпленої на підлозі підставки, колесо кладуть опуклою стороною диска догори і до диска прикручують спеціальний упор, на якому кріплять важіль для зняття та встановлення покришок. З обох сторін вентиля на відстані 10... 12 см монтажними лопатками або пристроями борт покришки перетягують через обід колеса і, переставляючи ломик по ланцюгу, виводять весь зовнішній борт і виймають камеру. Перед встановленням камери обід колеса посипають тальком. Камеру злегка накачують повітрям і зі сторони, протилежної вентилю, починають заводити борт покришки за край обода. Заправляючи борт, треба стежити, щоб камера не защемлялася між бортом та ободом і не захоплювалася монтажними лопатками. Вентиль вставляють в обід колеса так, щоб вісь корпуса була перпендикулярна до ребра сідла обода. Складене колесо накачують до потрібного тиску. 

 Регулювання підшипників коліс. Неправильне регулювання підшипників напрямних коліс підвищує спрацювання їх та утруднює керування трактором. Посадочні місця під втулки вала осьової, цапфи або цапфи наплавляють і обробляють під нормальний розмір. Спрацьовані отвори під штирі та штифти розвертають під збільшений розмір і виготовляють нові штирі та штифти. Посадочні місця під підшипники поворотних цапф відновлюють насталюванням або нанесенням полімерного еластомеру. Спрацьовані шліци поворотних цапф або валів осьових цапф наплавляють, плазмовим струменем чи вібродуговим наплавлюванням, проточують, і нарізують нові. Можна замість шліцьового з'єднання поворотних, важелів з цапфами вставляти шпонку. Погнуті поворотні важелі вирівнюють, а важелі з тріщинами вибраковують.

Можливі несправності:

Найменування відмови та зовнішні його прояви

Ймовірна причина

Спосіб усунення

Підтікає масло у місцях з'єднань

Ослаблення затяжки або попадання бруду на поверхні, що сполучаються.

Підтягнути з'єднання, очистити з'єднання від бруду намотати фумленту або клоччя, затиснути з'єднання.

Рух обладнання, спричинений мимовільним переміщенням циліндрів.

Зношування ущільнень поршневих циліндрів.

Замінити циліндр або відремонтувати у майстерні.

Несправний гідророзподільник.

Замінити гідророзподільник або відремонтувати у майстерні.

 

Течія масла по штоках гідроциліндрів

Зношування ущільнень поршнів циліндрів.

Замінити циліндр або відремонтувати у майстерні.

Механічні ушкодження штоків циліндрів

Замінити циліндр або відремонтувати у майстерні.

 

Нерівномірний (ривками) або повільний рух обладнання

Наявність повітря у гідросистемі

Видалити повітря із гідросистеми

Несправний гідронасос

Замінити гідронасос

 

Стуки, скрипи, люфт у шарнірних з'єднаннях.

Зношування втулок або пальців.

Замінити втулки чи пальці.


Заходи безпеки:

При проведенні ТО трактор повинен бути встановлений на ручне гальмо, під колеса поставлені черевики, двигун заглушений.

Забороняється проводити огляд, ремонт та інші роботи з піднятими робочими органами (стрілою або ковшем екскаватора або передньою наважкою). У разі необхідності виконання таких робіт робочі органи мають бути опущені на землю або встановлені на підставки.

Усі пересування робочим органом, у тому числі при перевірці налаштування запобіжних клапанів, проводити лише з кабіни трактора.

При розбирання гідросистем обладнання (наприклад, для установки манометра) необхідно переконатися в тому, що в гідросистемі немає тиску, для чого потрібно відключити ВОМ або гідронасос трактора, опустити всі робочі органи на землю і переміщення всіх важелів управління.

Перелік виконуваних робіт до екскаватора ЕО 2621:

  • Реставрація ремонт або заміна стріли;
  • Реставрація ремонт або заміна рукояті;
  • Реставрація ремонт або заміна гідроциліндрів;
  • Реставрація ремонт або заміна ковша;
  • Реставрація ремонт або заміна відвала;
  • Реставрація ремонт або заміна поворотної колонки;
  • Реставрація ремонт або заміна рами;
  • Реставрація ремонт або заміна трубопроводів;
Прилади та пристрої безпеки.

Для безпечного пересування екскаватора опорні черевики закріплюють ланцюжками до поворотної колонки. Стрілу кріплять тягою до опорної рами. Механізм повороту робочого обладнання кріплять пальцем, опущеним у гніздо рами. Щоб уникнути нещасних випадків, фіксацію механізму повороту робіть навіть при найменших переїздах. Увімкнення та вимкнення фіксації механізму повороту здійснюйте з кабіни. Відвал кріпиться тягою до дишла. Швидкість пересування екскаватора своїм ходом має перевищувати 5,3 м/с (20 км/ч).

Техніка безпеки під час роботи екскаватора.

Обов'язково попереджати оточуючих сигналом про рушання з місця або на початку роботи; Обов'язково встановлювати фіксатор поворотної колонки у потрібне положення лише з кабіни екскаватора.
Виконувати навантаження ґрунту в транспорт збоку або через задній борт.
Опускати опорні черевики та відвал під час роботи зворотною лопатою.
Встановити під час роботи відвалом робоче обладнання та поворотну колонку у транспортне положення.
Розробляти котловани та траншеї в ґрунтах природної вологості з порушеною структурою (за відсутності ґрунтових вод та розташування поблизу підземних споруд) з вертикальними стінками без кріплення на глибину не більше:
а) 1 м – у піщаних (у тому числі гравистих ґрунтах)
б) 1, 25 м - у супіщах;
в) 1,5 м – у глинах та суглинках;
г) 2 м – в особливо щільних ґрунтах.
Розробку котлованів і траншей без кріплень на глибину до 4 м. у ґрунтах піднімати опорні черевики після підняття стріли та повороту рукояті до стріли, щоб уникнути перекидання екскаватора.
Вмикати важелі керування трактора та екскаватора лише з кабіни, сидячи на сидінні машиніста.
Працювати в нічний час лише з увімкненими фарами.
Освітленість частини робочої зони екскаватора, що знаходиться в полі зору машиніста та обмеженою шириною екскаватора, максимальним та мінімальним радіусами копання на рівні стоянки, має бути не менше 10 лк.
На екскаваторі дотримуються чистоти, весь необхідний інвентар та інструмент зберігають у призначеному для них місці. Сторонні предмети можуть спричинити аварію.

Під час роботи екскаватора ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:

- перебування на екскаваторі сторонніх осіб; кабіна призначена лише для машиніста;
- працювати екскаватором у охоронній зоні електропередач, підземних кабелів, водопроводів, газопроводів тощо. у відсутності представника експлуатуючої організації;
- проводити виїмку ґрунту під опорним черевиком;
- піднімати ковшем зворотної лопати вантаж масою понад 500 кг;
-
працювати над урвищами;
- користуватися при виході кермовим колесом або важелями управління як опори;
- працювати, коли у робочій зоні екскаватора перебувають люди;
- переносити ківш над кабіною автомобіля під час виконання вантажних робіт.

Техніка безпеки під час роботи екскаватора.

1. Під час роботи забороняється перебування на екскаваторі або у небезпечній зоні сторонніх осіб. Небезпечною є зона, що представляє коло, описане з центру обертання поворотної платформи максимальним радіусом копання, збільшеним у 1,2... 1,5 рази (велике значення для зворотної лопати та драглайну).
2. У період роботи двигуна та механізмів екскаваторів забороняється виконувати регулювальні роботи.
3. Забороняється регулювати гальма при піднятому ковші та працювати навісним екскаватором без встановлення фіксатора поворотної колони у проміжне положення, що обмежує поворот на випадок обриву ланцюга.
4. Екскаватор, що працює, ставлять на заздалегідь вирівняному горизонтальному майданчику. На пневмоколісному екскаваторі без виносних опор перед початком робіт включають гальма коліс та стабілізатори.
5. При роботі на екскаваторі виносні опори та відвал бульдозера мають бути опущені на ґрунт.
6. При розробці високого вибою великі камені та інші предмети, що знаходяться на вершині вибою, видаляють, оскільки грунт може обсипатися, пошкодити екскаватор і бути причиною нещасного випадку. Якщо сипкий ґрунт з якихось причин не обсипається під кутом природного укосу, цей кут створюють штучно. Щоб уникнути обвалу, підкопувати грунт лопатою, стоячи в напрямку сповзання його, а також працювати в вибої з козирком забороняється.
7. Проносити ківш екскаватора над людьми та кабіною водія при завантаженні ґрунту в самоскиди забороняється. При завантаженні самоскидів, що не мають над кабіною захисного козирка, шофер повинен вийти з кабіни та перебувати на безпечній відстані.
8. Самоскид починають завантажувати лише після сигналу водія про готовність самоскида під навантаження. Під час навантаження самоскид повинен переміщатись лише за сигналом машиніста екскаватора. Не можна перевантажувати чи нерівномірно завантажувати кузов самоскида.
9. Щоб не пошкодити робоче обладнання, платформу екскаватора з наповненим ковшем повертають лише після виведення ковша із вибою.
10. Перед зупинкою екскаватора стрілу розташовують уздовж осі екскаватора, а ківш опускають на землю.
11. Для чищення ківш опускають на землю.
12. Виявивши в ґрунті електричний кабель, підземний трубопровід тощо, негайно зупиняють роботу.
13. При роботі поблизу будівель та споруд допустиму відстань від цих об'єктів до екскаватора встановлює технічне керівництво будівництва. Установка та робота екскаваторів під проводами діючих ліній електропередач будь-якої напруги не дозволяється.
14. Під час роботи навісного екскаватора відвалом бульдозера робоче обладнання та поворотну колону ставлять у транспортне положення, а насоси на редукторі вимикають.
15. У нічну зміну забороняється працювати з несправним електроосвітленням та заправляти екскаватор паливом, олією та водою.
16. Якщо дизель перегрівся, спочатку кришку радіатора послаблюють, випускають пару і потім знімають її з горловини. Щоб уникнути опіку, відкривають кришку радіатора в рукавицях, а обличчя тримають далі від горловини.
17. У разі аварійної обстановки негайно зупиняють двигун: вимикають подачу палива, включають декомпресію у двигунів, що мають декомпресійний механізм, у карбюраторних двигунів вимикають запалення.
18. Залишати працюючий двигун без нагляду забороняється.

 

 




понеділок, 31 січня 2022 р.

Виробниче навчання для здобувачів освіти групи №31, 32.

Тема уроку:  Виконання операцій технічного обслуговування ТО1; ТО2 та сезонного ТО екскаваторів.

Технічне обслуговування.

Надійну роботу екскаватора, а також тривалий строк його служби забезпечують своєчасним проведенням технічного обслуговування. Основним його призначенням є зниження інтенсивності зношування деталей, виявлення й попередження відмов і ушкоджень шляхом своєчасного виконання мастильних, кріпильних, регулювальних і інших робіт.

Роботи з технічного обслуговування є профілактичними, тому їх варто виконувати в суворо встановлені інструкцією для експлуатації строки.

Строки технічного обслуговування відповідно до зазначеної періодичності визначають за показниками лічильника мотогодин двигуна.

Система технічного обслуговування заснована на обов'язковому плануванні, підготовці й проведенні відповідних видів технічного обслуговування кожної машини, що перебуває в експлуатації, із заданою послідовністю й періодичністю.

Експлуатація екскаватора, що не пройшов технічне обслуговування у встановлений термін, не допускається.

При технічному обслуговуванні екскаватора керуються технічним описом і інструкцією для експлуатації екскаватора, інструкцією для експлуатації двигуна й інструкціями (паспортами) на складальні одиниці, що поставляються до екскаватора із заводів-виготовлювачів.

При проведенні технічного обслуговування охороняють гідросистему від забруднення.

Щозмінне технічне обслуговування (ЩО) виконують регулярно перед початком зміни, під час перерв або по закінченні роботи екскаватора.

Періодичні технічні обслуговування виконують після встановленого числа мотогодин роботи екскаватора, вони розрізняються обсягом і составом робіт. Перше технічне обслуговування (ТО-1) проводять через кожні 50 мото-г роботи екскаваторів, ТО-2 - через кожні 250 мото-г.

Два рази в рік, при підготовці екскаваторів до експлуатації в зимових і літніх умовах, проводять сезонне технічне обслуговування, що пристосовують до ТО-2 або ТО-1.

Як правило, технічні обслуговування проводять без розбирання складальних одиниць і заміни деталей. Скорочення обсягу обов'язкового технічного обслуговування для виробництва ремонтних і інших робіт не допускається.

ЩО й ТО-1 проводять, як правило, безпосередньо на місці експлуатації машини, використовуючи пересувні засоби, які повинні бути укомплектовані відповідним технологічним устаткуванням і оснащенням, ТО-2 - у закритому приміщенні або в інших умовах, що забезпечують захист місць, що обслуговуються, від запилювання й атмосферних опадів.

Перед проведенням технічного обслуговування місця, що підлягають обслуговуванню, очищають від бруду.

Состав робіт, що підлягають виконанню при технічному обслуговуванні, виявляється при огляді екскаватора й коректується з урахуванням умов роботи (температури, вологості повітря, категорії ґрунту, запилюваності).

Паливну апаратуру двигуна й запобіжні клапани гідроприводу регулюють кваліфіковані фахівці, при цьому використовують засоби технологічного оснащення. Результати регулювання із вказівкою дати й підпису відповідальних осіб заносять відповідно у формуляр двигуна й формуляр екскаватора.

Не рекомендується:

  • працювати на екскаваторі при виявленні яких-небудь несправностей;
  • до витікання гарантійного строку розкривати пломби запобіжних клапанів, насосів і іншого встаткування без представника заводу-виготовлювача.

До складу робіт з технічного обслуговування екскаватора входять: очищення, мийка й змазування; огляд і контроль технічного стану складальних одиниць; заправлення машини; перевірка працездатності окремих складальних одиниць, систем, робітника встаткування й машини в цілому.

ЩО.1. Протирають стекла, прилади освітлення й сигналізації й при необхідності очищають екскаватор від бруду. При цьому штоки гідроциліндрів повинні бути всунуті, ківш опущений, а двигун заглушений.

Для очищення від бруду елементів гусеничної стрічки виконують наступне:

  • установлюють робоче встаткування поперек гусеничного ходу;
  • ківш обпирається на ґрунт на рівні стоянки (при слабкому ґрунті ківш установлюють на тверду подкладку);
  • включають гідроциліндри стріли на опускання в насосному режимі до відриву найближчої до робочого встаткування гусениці від ґрунту на 200-300 мм;
  • включають рукоятку привода ходу вивішеної (піднятої) гусениці й провертають її в реверсивному режимі 3-5 разів.

Перевіряють комплектність складових частин екскаваторів.

Перевіряють герметичність системи живлення, мастильної й охолодження дизеля, картерів редукторів, гідросистем екскаваторів. Течі не допускаються. При необхідності усувають виявлені підтікання палива, води, оливи, робочої рідини. Перед початком роботи з гідронасосів випускають повітря.

Виконують операції ЩО дизеля відповідно до інструкції.

Перевіряють рівень робочої рідини в гідробаку (повинен бути не нижче 2/з оглядові стекла) і, при необхідності дозаправляють його насосом накачування.

Відповідно до карти змащення змазують елементи робочого встаткування.

По закінченні робочої зміни відключають "масу" акумуляторної батареї й зливають воду із системи охолодження дизеля при температурі охолодного повітря нижче + 5°C.

Протягом першого місяця роботи на новому екскаваторі щозмінно підтягують болти кріплення опорно-поворотного кола платформи й ходової рами.

ТО-1.1 Очищають і при необхідності миють екскаватор.

Виконують ЩО.

Проводять ТО-1 дизеля відповідно до інструкції.

Перевіряють технічний стан складальних одиниць екскаватора і їхнє зовнішнє кріплення:

  • при виявленні вм'ятин і здуття трубопроводи негайно заміняють;
  • кріпильні з'єднання повинні бути надійно застопорені й не мати люфтів;
  • особливу увагу звертають на кріплення силової установки, гідромоторів, редукторів механізму пересування, гідронасосів, трубопроводів. При необхідності підтягують деталі кріплення.

Перевіряють стан і натяг паса вентилятора оливоохолоджувача. При необхідності регулюють натяг паса, прогин якого повинен перебувати в межах 8-8,5 мм за умови натискання на середину галузі із зусиллям 43Н для нового паса й 32Н для приробленого.

Перевіряють і, якщо потрібно, підтягують кріплення опорно-поворотного кола до платформи й ходової рами. Момент затягування болтів динамометричним ключем повинен бути не менш 800 і не більше 850 Нм.

Перевіряють натяг гусеничної стрічки, провисання якої між підтримуючими котками повинне бути 50-60 мм.

Перевіряють стан затискачів, вентиляційних отворів, пробок, рівень електроліту в акумуляторній батареї (висота електроліту над захисними ґратами повинна бути 10-15 мм). При необхідності очищають поверхню батареї й виводи, що окислилися, і наконечники проводів від пилу й бруду. Поверхню батареї протирають чистою ганчіркою, змоченою в 10% -ному розчині водяного розчину аміаку або соди. Змазують затискачі й наконечники технічним вазеліном, очищають вентиляційні отвори, доливають дистильовану воду.

У холодну пору року щоб уникнути замерзання воду наливають безпосередньо перед запуском двигуна для швидкого перемішування її з електролітом.

Змазують механізми екскаватора відповідно до таблиці й картою змащення. Опорно-поворотний пристрій змащують шприцюванням через чотири прес-маслянки до появи змащення між напівобоймами й вінцем по всьому периметрі. Кількість змащення, що подається у внутрішню порожнину опори, повинне бути не менш 1,2 кг.

Перевіряють рівень оливи в редукторах механізмів повороту, пересування, роздавальному редукторі й при необхідності доливають оливу. Рівень оливи повинен доходити до контрольних пробок, у редукторі повороту - його перевіряють по щупу.

Перевіряють фіксацію пальців гусеничних стрічок, кріплення осей опорних і підтримуючих котків і інших елементів гусеничного ходу.

Перевіряють механізми керування муфтою й частоту обертання вала двигуна й при необхідності регулюють їх.

Перевіряють кріплення зубів ковша, при необхідності закріплюють їх.

Перевіряють стопоріння осей робочого встаткування й затягування кріплення вушок гідроциліндрів.

Перевіряють, чи немає підтікання охолодної рідини в з'єднаннях трубопроводів і шлангів пускового підігрівника й підсмоктування повітря в паливну систему. З'єднання паливопроводів повинні бути герметичними, не допускається підсмоктування повітря в паливну систему підігрівника. Наявність підсмоктування повітря й течі в паливній системі підігрівника приведе до ненадійної роботи й довільної зупинки підігрівника.

Оглядають гайки й болти кріплення підігрівника й насосного агрегату й очищають всі прилади від пилу й бруду.

Перевіряють кріплення редуктора повороту до платформи. При ослабленні затягування болтів і клинів їх закріплюють.

Через кожні 100 мото-г беруть пробу 0,5-1 л робочої рідини з гідробака, при необхідності заміняють робочу рідину в гідросистемі.

Через 250 мото-г заміняють фільтруючі елементи в установці фільтрів гідросистеми.

ТО-2.1 Проводять ЩО, ТО-1 і ТО-2 дизеля відповідно до інструкції.

Очищають від пилу, бруду й миють екскаватор.

Знімають акумуляторну батарею, протирають і оглядають. Перевіряють щільність електроліту й ступінь розрядки елементів батареї. Якщо потрібно, батарею заряджають.

Перевіряють напругу на кожному елементі акумуляторної батареї протягом 5 с (повинне бути не нижче 1,7 В). Допускається різниця в напрузі елементів до 0,17 В

Перевіряють стан поворотної платформи й елементів конструкції гусеничного візка.

При необхідності центрують муфту дизеля й редуктора.

У редукторі механізму повороту відвертають зливальні й заправну пробки, зливають оливу, загортають зливальні пробки, заливають чисте дизельне паливо. Промивають корпус шестерень і підшипники редуктора механізму повороту. Заливають чисту оливу. Змащують нижній підшипник вихідного вала редуктора.

Заміняють через кожні 1000 мото-г олива в редукторах привода гусениць. Корпус і шестерні промивають при пересуванні екскаватора на щільній горизонтальній ділянці на відстань 50-100 м.

Перевіряють стан і роботу складових частин підігрівника. При необхідності очищають форсунки підігрівника, фільтри й форсунки електромагнітного клапана. Для цього відвертають паливну трубку, вивертають і розбирають форсунку, промивають фільтри, прочищають канали в камері згоряння й отвір розпилювача, продувають їхнім стисненим повітрям. Промивають деталі форсунки в бензині або ацетоні.

Перевіряють стан ріжучої кромки ковшів, при необхідності заміняють зуби або наплавляють їхнім зносостійким матеріалом.

Перевіряють стан стоянкових гальм і при необхідності регулюють їх. Для цього від'єднують і заглушають трубку гідророзмикачів. Упором ковша по черзі піднімають кожну гусеницю й короткочасно включають її. Ведуче колесо не повинно обертатися.

Через 1000 мото-г роботи екскаватора перевіряють настроювання клапанів гідророзподільників. Тиск настроювання клапанів повинен бути 23-24 Мпа для регулюючого гідророзподільника й 14,7-15,6 Мпа для гідророзподільника гідромоторів. При необхідності роблять регулювання.

СО. Операції сезонного технічного обслуговування виконують як додаткові роботи при черговому технічному обслуговуванні ТО-1 або ТО-2, що збігається за часом з перекладом машини на відповідний сезонний режим експлуатації:

1. Проводять ТО-1 або ТО-2 відповідно до графіка проведення технічного обслуговування.

2. Оглядають системи охолодження дизеля й гідроприводу. Виявлені несправності усувають. Течі не допускаються.

3. Промивають паливний бак дизеля.

4. Заміняють оливу в редукторах і картерах на відповідну сезону відповідно до карти змащення екскаватора. Оливу заміняють відповідно до рекомендацій ТО-2.

5. Перевіряють роботу підігрівника й проводять його технічне обслуговування відповідно до інструкції по експлуатації. При переході на літній період підігрівник демонтують і консервують.

6. Заміняють робочу рідину в гідросистемі на відповідну сезону.

7. Перевіряють справність акумуляторної батареї й доводять щільність електроліту в акумуляторній батареї до норми, що відповідає сезону.

8. Перевіряють роботу вентилятора кабіни при переході на літній режим експлуатації й роботу системи опалення кабіни при переході на зимовий режим.


 Екскаватор ЕО- 2621.

До складу грейдерного обладнання з гідроповоротом ( ЕО-2621.ДТ.1) Входить: лонжерони 1, 2, відвал 3, гідроциліндр підйому 4, гідроциліндр повороту 5,РВД 6,важільного механізму 7,рами 8.



До складу грейдерного обладнання ( ЕО-2621.ДТ) Входить: лонжерони 1, 2, відвал 3, гідроциліндр 4, РВД 5.