середа, 10 березня 2021 р.

Виробниче навчання для здобувачів освіти групи №21 (урок від 11.03.2021р.)

 Тема уроку:  Вивчення та освоєння прийомів проведення дефектування робочих органів плугів.

1.  Призначення машини.

2.  Будова машини (малюнок).

3.  Процес роботи машини.

4.  Підготовка машини до роботи.

5.  Технічне обслуговування машини.

6.    Техніка безпеки при роботі з машиною.

Призначення машини.  Плуги призначені для основного обробітку ґрунту – оранки, мета якої полягає в створенні сприятливих умов для розвитку сільськогосподарських рослин. Обробіток ґрунту поліпшує повітряний й водний режими, сприяє життєдіяльності ґрунтових бактерій та знищує бур’яни. Оранка включає розпушування й перевертання орного шару ґрунту.

За призначенням тракторні плуги поділяють на плуги за­гального призначення і спеціальні (садові, плантажні, чагарни­ково-болотні, лісові та ін,); за способом з’єднання з тракто­ром — па начіпні, напівначіпні і причіпні; за кількістю, корпу­сів — на одно-, дво-, три-, чотири- п’яти- і шестикорлусні; за формою корпусів — на лемішні і дискові.

У сільському господарстві широко застосовують начіпні плу­ги загального призначення. Порівняно з причіпними плугами вони мають ряд переваг: менший тяговий опір, меншу метало­місткість, простішу будову, дешевші, зручніші при використанні.  Агрегати з начіпними плу­гами не потребують причіп­лювачів і мають кращу ма­невреність. Робочий процес плуга полягає в вирізуванні скиби грунту, перевертанні і кри­шінні її. Основні операції цього процесу виконує кор­пус плуга. Принцип роботи корпусу плуга можна роз­глядати як послідовну дію трьох плоских клинів.  Плуги призначені для обробітку ґрунту з обертом пласта.

Будова машини (малюнок).

Навісний плуг ПЛН-3-35

1-корпус; 2-рама; 3- регулювальний механізм; 4- навісний пристрій; 5- передплужник; 6- дисковий ніж.

Робочі органи і допоміжні частини плуга:

1- передплужник; 2 - леміш; 3 - полиця; 4 - польова дошка; 5 -грунтопоглиблювач; 6 — стояк; 7 — ніж; 8 — рама плуга.

Загальна будова плуга. Плуг складається з робочих і допо­міжних частин. Робочі частини плуга безпосередньо виконують процес оранки. До них належать: ніж 7, леміш 2, по­лиця 3, передплужник 1 і грунтопоглиблювач 5.

Ножі бувають дискові і череслові. Дискові ножі застосо­вують на плугах загального призначення, а череслові — на плу­гах спеціального призначення (плантажних, лісових, чагарни­кових).

Дисковий ніж складається із стального диска 2 з маточиною 5, осі 4, підшипників 3 з пилозахисними ковпачка­ми 6, регулювальних кілець 7. Вісь ножа закріплена на вилці / гайками. Вилка закріплюється шарнірно і може повертатися в межах 20° у той або інший бік. Лезо дискового ножа термічно обробляють і заточують. Товщина кромки леза не повинна пе­ревищувати 0,5 мм.

Чересловий ніж являє собою видовжений клин з кутом МІЖ щоками 10—15°. Він складається з леза, спинки, держака і хоцута, за допомогою якого ніж кріпиться до рами.

Лемеші бувають двох типів: трапецієвидні і долотоподіб­ні. Транецієвидний леміш знизу має потовщення для відтягування в кузні  при спрацюванні. Долотоподібний леміш має витягнутий долотооподібний носок. Для збільшення довговічності носок леміша і мас потовщення. Долотоподібні лемеші забезпечують більшу стійкість плуга, їх застосовують на плугах, призначених для роботи на важких грунтах.

Виготовляють лемеші із спеціальної лемішної сталі Носок і лезо лемішів заточують піл кутом. Товщина леза повинна бути не більш як 1 мм, а кут загострювання— не більш як 40°.

При затупленні леза лемеша до товщини 2 мм тяговий опір плуга збільшується на 15—24%, а при тов­щині леза 3,5—4 мм— на 40—60% порівняно з лемешами, які мають рі­зальну кромку завтовшки 1 мм.

Останнім часом почали широко застосовувати самозагострювальні ле­меші, наплавлені з нижнього боку вздовж різальної кромки твердим сплавом (сормайт). Такі лемеші пра­цюють у 8—10 раз довше, ніж зви­чайні долотоподібні.

Полиця забезпечує повертання І кришіння скиби, яка надходить з ле­меша. Залежно від форми робочої поверхні розрізняють чотири типи по­лиць: циліндричну, культурну, напів- гвинтову і гвинтову.

Циліндричну полицю на трактор­них плугах не застосовують. Найпо­ширеніша полиця культурного типу. Таку полицю застосовують на старо­орних і слабкозв’язаних грунтах. Напівгвинтова полиця забезпечує добре повертання скиби при оранці важких, задернілих грунтів, але недостатньо її кришить. Ці полиці застосовують на чагарниково- болотних плугах і плугах, призначених для оранки на цілині. Гвинтова полиця забезпечує добре повертання скиби, але май­же зовсім не кришить грунту, і тому її використовують мало.

Полиці виготовляють з маловуглецевої або тришарової сталі. Полиці з маловуглецевої сталі цементують і гартують, а полиці з тришарової сталі тільки гартують.

Жорстко закріплені на стояку 6 гвинтами з потай­ними головками леміш, полиця і польова дошка утворюють кор­пус плуга. Польова дошка є опорою плуга об дно і стінку бороз­ни. Вона подібна до прямокутної пластинки, задній кінець якої загартовують. Польова дошка заднього корпусу більше спра­цьовується. Для подовження строку її роботи до неї кріплять двома болтами змінну п’ятку, яку в міру стирання можна опус­кати вниз або заміняти.

Передплужник установлюють для поліпшення обер­тання скиби і заорювання рослинних решток. Як і основний корпус/ передплужник складається з лемеша, полиці і стояка. Під час роботи плуга він вирізує з лівого боку поверхні основ­ної скиби скибу, ширина якої дорівнює 2/з ширини основної, а товщина становить від */з до 1/г глибини оранки, розпушує її і скидає на дно борозни.

Плуги з передплужниками мають дещо вищий тяговий опір, але значно поліпшують якість оранки і виконання дальших робіт.

Грунтопоглиблювачі встановлюють на окремих плугах для розпушування підорного шару грунту. їх кріплять ззаду основного корпусу на спеціальному механізмі. Вони йдуть глибше від основних корпусів на величину до 20 см.

Допоміжні частини плуга: рама, колеса або опорні котки, механізми піднімання, стояки корпусів і польові дошки.

Рами бувають двох видів: плоскі і гачкові. Плуги загального' призначення випускають з плоскими рамами. Чагарниково-бо­лотні, виноградні та деякі інші спеціальні плуги мають гачкові рами. На плоских рамах установлюють корпуси з високими стояками, а на тачкових — з низькими.

Рама складається з гряділів (за кількістю корпусів плуга), які жорстко з’єднані між собою поперечинами і укосами. Щоб надати рамі жорсткості, на ній навкіс закріплюють хомутами брус жорсткості.

На причіпних плугах замість механічного механізму піді­ймання встановлюють також гідравлічний.

   Процес роботи машини.  У процесі роботи леміш підрізує скибу ґрунту      знизу, трохи піднімає її і   спрямовує на полицю. Полиця зсуває підняту скибу вбік, частково кришить її і, перевертаючи, скидає в борозну.

  Підготовка машини до роботи.

Підготовка плуга до роботи повинна відбуватися на спеціальному регулю­вальному майданчику. Спочатку перевіряють комплектність і технічний стан плуга, справність усіх складових одиниць, надійність болтових, гвинтових з’єднань. При цьому  необхідно звернути увагу на:                                       

-         стан лемішно-полицевої поверхні корпусів та передплужників;

-          -величину зазору (до 1 мм) в стиках лемешів та полиць;

-         товщину (до 1 мм) лез лемешів;

-          кут загострення лез (40°);

-         товщину польових дощок корпусів (не менш як 4-5 мм)

Регулювання плугів.

1.                                                                                                                                                                                                             Глибина оранки  регулюється гвинтовим механізмом колеса, підставивши під нього брусок, на 2-3 см менше за задану глибину. 

2.                                                                                                                                                                                                             Вирівнювання рами  плуга  в поздовжньому напрямку регулюванням довжини центральної тяги; в поперечному напрямку – боковим розкосом (правим) начіпного механізму трактора.        

3.                                                                                                                                                                                                              Встановлення робочих органів плуга полягає в розміщенні передплужника та дискового ножа.        

 Передплужник регулюється на глибину підрізання 10 см та фіксується відстань  між корпусом плуга і передплужником у межах 25-35см.

Розміщення дискового ножа відносно передплужника.

Дисковий ніж встановлюють перед заднім передплужником так, щоб його центр знахо­дився проти або дещо попереду носка лемеша, а нижня точка різальної кромки ножа — 20...30 мм нижче носка. Полотно диска зсувають ліворуч від польового обрізу передплужника на 10...20 мм. щоб воно було паралель­ним до гряділів. Ніж повинен вільно обертатись на осі й мати вільний хід уз­довж неї не більш як 2 мм.

Площина ножа має бути паралельною до рами плуга і відстояти від польового обрізу передплужника на 1 — 1,5 см.

Технічне обслуговування машини.

Перед початком і в кінці роботи у плуга перевіряють стан рами, осей, механізму навішування або причіпу, підйомно-регулювальних механізмів, коліс, ковпаків, масльонок, шплінтів, польових дощок, основних корпусів, передплужників, болтові кріплення корпусів до рами, затяжку болтів на лемешах, полицях, польових дошках, стан робочих поверхонь лемешів, полиць, дискового ножа.  При ЩТО замінюють зношені або поломані лемеші та полиці, перевіряють обертання коліс, дискового ножа, при битті або заїданні у втулці усувають несправності. Перевіряють, як встановлений плуг в вертикальній та горизонтальній площинах. Змащують всі поверхні, що труться: підшипники коліс та дискового ножа, шарнір механізму підйому. Встановлюють на плуг причіп для борін. Всі виявлені несправності усувають.  При ТО-1 виконують всі операції ЩТО,  а потім змащують механізми коліс, додають масло до гідросистеми. 

Техніка безпеки при роботі з машиною.

До роботи з плугами допускаються особи, ознайомлені з будовою і регулюваннями плугів, правилами техніки безпеки, правилами догляду за плугами.

Перед початком руху необхідно подати сигнал при під’їзді трактора заднім ходом до плуга, і , тільки впевнившись в тому, що між трактором і плугом нема людей, слід рухатись. При роботі, під час руху агрегату, забороняється сидіти або стояти на рамі плуга, регулювати або очищати плуг, підтягувати кріплення, усувати несправності. Здійснювати регулювання можна тільки на  поворотних смугах при вимкненому двигуні трактора. Категорично забороняється очищати плуг від землі та рослинних решток під час руху агрегату. Для очищення плуга від землі слід використовувати спеціальний чистик. Обережно поводитися з гострими частинами плуга.  Забороняється перебувати під плугом, якщо він піднятий у транспорт­не положення.

Обережно поводитися з гострими частинами плуга. Замінювати лемеші, встановлювати ніж і передплужники слід тільки, коли рама встановлена на опори. Користуватись можна тільки справним  інструментом. Вночі дозволяється працювати тільки з гарним освітленням.

 З НЕСПРАВНИМ ПЛУГОМ ПРАЦЮВАТИ ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ!


Питання для самоконтролю:

1. Які є особливості зберігання плугів?

 2. Які є види технічних обслуговувань плугів?

3. Які особливості має підготовка начіпного плугу до роботи?

4. Які основні контролюючі параметри має плуг?

5. Яку схему встановлення мають предплужник та дисковий ніж?


 

 

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар